lazar-project-logo

Blog

“Nem pedagógus vagyok, hanem edző”

Pedagógus = neveléssel és tanítással foglalkozó személy. Görög eredetű szó (paidagogosz) – jelentése: gyermekvezető. /köszi wikipedia/ Azt gondolom exsportolóként, és ma amikor már nagyon sok utánpótlás sportolóval is dolgozom, hogy az edző feladata nagyon komplex. Valamint azt is gondolom, hogy aki az edzői pályafutást választja, abban meg kell lennie a pedagógusi érzéknek. Enélkül nem lehet igazán

Tovább olvasom »

A nyár pihenéssel, feltöltődéssel és felkészüléssel teli időszak is.

Hivatalosan is elkezdődött a nyár. Véget ér az iskola, elballagtak a diákok, és lassan a szóbeli érettségiknek is vége. Jöhet a pihenés, vízparti nyaralások, túrázások, táborok. Ahogy beszámoltak a sportolóim, legtöbbjük megy nyaralni, és sokan táborozni is fognak. Viszont sok egyéni sportolómnak a nyár versenyszezon. Felkészüléssel, válogatókkal és edzőtáborokkal színes. Mi történik a sport coachinggal a

Tovább olvasom »

Eljutni a csúcsteljesítményig

Nehéz helyzetekben a legjobbnak lenni egy nagyon fontos “képesség”. A nyomás, avagy presszió minden sportban és minden sportolónál jelen van. Vannak, akiket ez a presszió “összenyomhat”, mert nagyobb lett a stressz, és így kevésbé tudja kihozni magából a maximumot, a jó teljesítményt. Vannak, akiket pedig ez az “érzés” spanol. Észrevehető, hogy a nagyobb téthelyzetben is

Tovább olvasom »

(Túlzott) “Nyomás” a fiatalok életében

Először is szögezzük le, hogy a nyomás az egy teljesen természetes velejárója az élsportnak, legalábbis ott szinte biztos, ahol vannak komolyabb célok. (Nyomás=Presszió) A sportolónak téthelyzetben kell helyt állnia. Egyszerre több területen igyekszik a feladatait a lehető legjobban elvégezni. A sportszülők magas elvárásokat tesznek a gyermekükre. Az edzői presszió egyre elviselhetetlenebb. Túl nagyok a sportoló

Tovább olvasom »

Motiváció, mint üzemanyag ?!

Motiváció: Az, ami mozgásban tart. Az angol moover szóból származik, ami mozgatnit jelent. Éppen ezért ez egy fontos eleme a sportolónak. Számos dolog befolyásolhatja ezt, negatívan és pozitívan egyaránt.Ha nagyon egyszerűen akarunk fogalmazni: Van kedve vagy nincs kedve?! Kitart a lendület? Megtesz mindent, azért, hogy feljebb lépjen? Bizonyára mindenkinél előfordult már: „Nincs kedvem elindulni, mi lenne,

Tovább olvasom »

A gyerekek közötti verbális bántalmazás (sajnos) egy fennálló jelenség

Sajnos egyre több helyről hallom, hogy egy csapaton belül többen szenvednek a piszkálódásoktól, verbális bántalmazásoktól. Folytatva az előző posztok menetét, nézzük meg mit is jelent az pontosan, ha a verbális bántalmazásról beszélünk! Szóbeli bántalmazás típusai közé tartozik: Titkolózás Ellenkezés Leértékelés “Viccnek” szánt sértés Beszélgetés akadályozása Hibáztatás Ítélkezés/Kritizálás Bagatellizálás Tehát nem “csak” az bántalmazás, ha káromkodást

Tovább olvasom »

Egyéni hiányosságok pótlása

Nem mindegy, hogy milyen minőségben pótolják a gyerekek hiányosságait. Ha a fiatalokkal egyéni vagy kiscsoportos foglalkozás keretein belül is dolgoznak, akkor sokkal nagyobb az esélye annak, hogy szintet tudnak lépni a karrierjükben. Gondoljunk csak abba bele, hogy egy átlag csapatedzésen 15-20 gyerkőc van. Az edző látja azt, hogy az egyik fiatalnak átvétellel vannak problémái, másiknak,

Tovább olvasom »

A stresszen való átlendülés

Ahogy az előző posztban meséltem arról, hogy mi is a stressz, mikor is lehet jelen, most nézzük meg, hogyan lehet ezt kezelni, hogyan lehet átlendülni könnyebben az ilyen helyzeteken?! Kiváltó ok lehet: Egy új csapat Új edző Verseny/mérkőzés Egy személy jelenléte Egy vetélytárs vagy a vele kapcsolatos negatív emlékek Büntetés Presszió Új iskola Új környezet

Tovább olvasom »

“Túlizgulás” – Lámpaláz

Ez az a helyzet, amit sokan észre vehetnek kívülről. “Túl izgulja a versenyt.” “Edzésen olyan jól megy neki…” “Ideges” “Hányingere van, amit hányás is kísér olykor…” Stb. De kezdjük az elején. Mi is a stressz? “A szervezetnek az ingerre adott válasza. Amikor a szervezet kilendül a nyugalmi állapotából, és fokozottan reagál az ingerekre.” Tehát amikor stresszesek

Tovább olvasom »

Önbizalom és gyerekek – 2. rész

Az előzőekben olvashattatok arról, mi is az az önbizalom, mi tudja azt növelni. Most beszéljünk arról, mi az ami gátolhatja az önbizalmát a sportolónak. Mitől nincs valakinek önbizalma? Vagy mitől lehet az, hogy téthelyzetben tűnik el a magabiztosság? Az önbizalom a magunkról alkotott gondolatokból és a környezetünk rólunk adott visszajelzéseiből épül fel. Ezek oda-vissza hatnak egymásra.

Tovább olvasom »

Önbizalom és gyerekek

Mit is jelent az önbizalom? Ahogy említettem egy blogsorozat következik, ahol átbeszélünk néhány fontos témát, területet. Az előző posztban az önbizalmat hoztam példának. Hogy mennyire könnyen “dobálóznak” sokan ezzel, ha esetleg egy rosszabb teljesítményt látnak, vagy valami változást a sportolón. De mi is az az önbizalom? A sportoló bízik abban, hogy megoldja az előtte álló

Tovább olvasom »

“A dícséret ereje” – Lázár Pál

Ami az autónak a gázolaj vagy benzin, az a gyerekeknek mentális téren nagyrészben a dícséret és bíztatás. Ahhoz, hogy megfelelően motivált legyen egy gyermek, és ne csak azt lássuk rajta nagyrészben, hogy kedvtelen, motiválatlan, elengedhetetlen a külső motivációs forrás, mint a bíztatás és dícséret. Vannak gyerekek vagy éppen felnőttek akiknél úgy tűnik, mintha nem lenne

Tovább olvasom »