Motiváció, mint üzemanyag ?!

Motiváció:

Az, ami mozgásban tart. Az angol moover szóból származik, ami mozgatnit jelent. Éppen ezért ez egy fontos eleme a sportolónak.

Számos dolog befolyásolhatja ezt, negatívan és pozitívan egyaránt.Ha nagyon egyszerűen akarunk fogalmazni:

  • Van kedve vagy nincs kedve?!
  • Kitart a lendület?
  • Megtesz mindent, azért, hogy feljebb lépjen?

Bizonyára mindenkinél előfordult már:

„Nincs kedvem elindulni, mi lenne, ha ma kihagynám a sulit/edzést/versenyt, munkát?!“

Ha gyerekekről beszélünk, akkor ezeknek kiváltó oka lehet a fáradtság, rossz közeg, valamilyen eseménytől való félelem, edző/tanár/szülő személye és egy bizonyos ideje tartó gyengébb teljesítmény.

De idetartozik még a “céltalanság”, azaz nincsenek jól meghatározott céljai az adott sportban.

A legtöbb esetben azt látom, hogy a motiváció hanyatlást elsősorban a közeg és az edző (majd szülő) személye (dícséret hiánya) határozza meg (generálja) leginkább.

A bántó közegről és a non-verbális bántalmazásról korábban írtam, ezért most inkább a dicséretek fontosságáról szólnék.

Tudni kell, hogy van külső és belső motiváció is.

A belső, ami belülről jön, bennünk van. Pl.: teljesítmény javítása iránti igényünk, sport szeretete, célokért való küzdés stb.

A külső: dicséretek, pályán nyújtott teljesítmény, jutalmak, zene, film, közeg stb.

Ha a külső belső motiváció nincs egyensúlyban, akkor jöhetnek a negatív érzések, a téthelyzetek kerülése, hibázástól való félelem, stb.

Vegyünk egy példát;

Van egy sportoló, aki szereti a sportját, szeretne egyre jobb lenni, egyre nagyobb célokat elérni, de nem kap dícséretet, pozitív visszacsatolást.

Ilyenkor sokszor a motivációja issza meg a levét.

Másik eset;

Kapja a sportoló a dicséreteket, ér el szép eredményeket is, de nem szereti, amit csinál.

Így is negatívan hat rá, és később a teljesítményére is.

Volt olyan 11 éves sportolóm, akinek azt mondta az edzője a szülőnek, hogy nincs szükség 11 évesen dicséretekre.

Ez megdöbbentő volt számomra, mert nem hogy a 11, 15, de még a 30 évesnek is szüksége van arra, hogy visszajelzéseket kapjon dícséret formájában, hiszen ebből (is) táplálkozunk.

Tehát, ha motivációbéli problémákat fedeztek fel a gyermeketeken, érdemes két fontos területet megnézni elsősorban: sport iránti szeretet, illetve a közeg és a pozitív visszacsatolás mennyisége.

Természetesen ezeken kívűl is akadhat olyan terület, ami gátló lehet, és sokaknál máshogy is megjelenhetnek ezek az elakadások.

A gyerekekkel való üléseken sokat foglalkozunk ezekkel a területekkel, és nem csak akkor, ha van motivációs gond, hiszen nagyon jót tesz, ezeknek a területeknek a tisztázása, átbeszélése is.

Így vélik egyre tudatosabbá egy fiatal és veszi észre majd jobban, ha esetleg nem jó környezetben éli meg a mindennapjait.

*Harvardi kutatók 5 témát emeltek ki, számos sportolót “vizsgálva”, amik megadják a “tökéletes sportolói motivációt”

Szeretet, tanulás, munka, nevetés, elengedés.

„Nem lehet több elvesztegetett magyar fiatal.“

Lazar Project – Sport coaching

*/Gyömbér- Kovács: Fejben dől el/