Motiváció:
Az, ami mozgásban tart. Az angol moover szóból származik, ami mozgatnit jelent. Éppen ezért ez egy fontos eleme a sportolónak.
Számos dolog befolyásolhatja ezt, negatívan és pozitívan egyaránt.Ha nagyon egyszerűen akarunk fogalmazni:
- Van kedve vagy nincs kedve?!
- Kitart a lendület?
- Megtesz mindent, azért, hogy feljebb lépjen?
Bizonyára mindenkinél előfordult már:
„Nincs kedvem elindulni, mi lenne, ha ma kihagynám a sulit/edzést/versenyt, munkát?!“
Ha gyerekekről beszélünk, akkor ezeknek kiváltó oka lehet a fáradtság, rossz közeg, valamilyen eseménytől való félelem, edző/tanár/szülő személye és egy bizonyos ideje tartó gyengébb teljesítmény.
De idetartozik még a “céltalanság”, azaz nincsenek jól meghatározott céljai az adott sportban.
A legtöbb esetben azt látom, hogy a motiváció hanyatlást elsősorban a közeg és az edző (majd szülő) személye (dícséret hiánya) határozza meg (generálja) leginkább.
A bántó közegről és a non-verbális bántalmazásról korábban írtam, ezért most inkább a dicséretek fontosságáról szólnék.
Tudni kell, hogy van külső és belső motiváció is.
A belső, ami belülről jön, bennünk van. Pl.: teljesítmény javítása iránti igényünk, sport szeretete, célokért való küzdés stb.
A külső: dicséretek, pályán nyújtott teljesítmény, jutalmak, zene, film, közeg stb.
Ha a külső belső motiváció nincs egyensúlyban, akkor jöhetnek a negatív érzések, a téthelyzetek kerülése, hibázástól való félelem, stb.
Vegyünk egy példát;
Van egy sportoló, aki szereti a sportját, szeretne egyre jobb lenni, egyre nagyobb célokat elérni, de nem kap dícséretet, pozitív visszacsatolást.
Ilyenkor sokszor a motivációja issza meg a levét.
Másik eset;
Kapja a sportoló a dicséreteket, ér el szép eredményeket is, de nem szereti, amit csinál.
Így is negatívan hat rá, és később a teljesítményére is.
Volt olyan 11 éves sportolóm, akinek azt mondta az edzője a szülőnek, hogy nincs szükség 11 évesen dicséretekre.
Ez megdöbbentő volt számomra, mert nem hogy a 11, 15, de még a 30 évesnek is szüksége van arra, hogy visszajelzéseket kapjon dícséret formájában, hiszen ebből (is) táplálkozunk.
Tehát, ha motivációbéli problémákat fedeztek fel a gyermeketeken, érdemes két fontos területet megnézni elsősorban: sport iránti szeretet, illetve a közeg és a pozitív visszacsatolás mennyisége.
Természetesen ezeken kívűl is akadhat olyan terület, ami gátló lehet, és sokaknál máshogy is megjelenhetnek ezek az elakadások.
A gyerekekkel való üléseken sokat foglalkozunk ezekkel a területekkel, és nem csak akkor, ha van motivációs gond, hiszen nagyon jót tesz, ezeknek a területeknek a tisztázása, átbeszélése is.
Így vélik egyre tudatosabbá egy fiatal és veszi észre majd jobban, ha esetleg nem jó környezetben éli meg a mindennapjait.
*Harvardi kutatók 5 témát emeltek ki, számos sportolót “vizsgálva”, amik megadják a “tökéletes sportolói motivációt”
Szeretet, tanulás, munka, nevetés, elengedés.
„Nem lehet több elvesztegetett magyar fiatal.“
Lazar Project – Sport coaching
*/Gyömbér- Kovács: Fejben dől el/