Utánpótlás Sportolók Táplálkozása /Karantén/ 1. rész

A jelenlegi járványügyi helyzet miatt sok fiatal sportoló szorul rá, hogy otthon végezze el a kiadott edzéstervet (amennyiben az edző küld feladatot).

Ebben az időszakban kiemelt figyelmet kell fordítani gyermekünk táplálkozására. Akaratlanul is, de csökkenhet az edzések intenzitása, mivel egyedül csinálja a feladatokat gyermekünk, nincsenek ott a csapattársak, akikkel felveheti a versenyt, vagy az edző hangja a fülében, hogy „Gyorsabban, erősebben…!”

Ha az edzés intenzitása alacsonyabb, mint amit normális esetben megszokott gyermekünk, akkor ehhez képest a napi kalóriabevitelt is csökkenteni kell, különben a többlet kalóriamennyiség zsírként rakódik le a szervezetében, elhízáshoz vezet.

Még ha csak 2-3kg-ról van is szó, nagyban befolyásolhatja a későbbiekben gyermekünk teljesítményét. Ha több súlyt kell cipelnie (zsír formájában), az csökkenti a robbanékonyságot és dinamikát, lelassítja a sportolót.

Mire gondolunk ebben az esetben kalóriacsökkentés alatt? Elsősorban a szénhidrátok mennyiségét kell csökkenteni. Ez jelentheti azt, hogy a szendvicsként elfogyasztott kenyérből kisebb/ vagy kevesebb szeletet eszünk meg, vagy kifliből/zsemléből, ha eddig kettő volt az adag, azt csökkentsük egyre. A főétkezéskor tálalt köret (legyen az burgonya, rizs, tészta, köles, hajdina stb.) mennyisége az eddigi teljes adagnak a 70-80%-a legyen.

Fontos szem előtt tartani, hogy a „bezártság” alatt gyermekünk többször találhatja magát éhesnek, keresi a nassolni valót, nyitogatja a hűtőt. De éhséget jelez gyakran a szomjúság is, ezért figyeljünk oda és biztosítsuk gyermekünk számára a megfelelő folyadékbevitelt is (ez egyénenként eltérő lehet, de a 1,5-2 liter jó kiindulási alap.)

Ezt vízből (csapvíz/ásványvíz), gyümölcsteából, esetleg napi 1-2 pohár 100%-os gyümölcsléből fogyassza el. A cukros szénsavas üdítőket érdemes elhagyni, mert azon kívül, hogy extra kalóriabevitel, értékes tápanyagokat nem szolgáltat a szervezetnek.

Ha mégis nassolni valóra vágyik gyermekünk, kínáljuk friss gyümölccsel, zöldséggel (mellé lehet készíteni joghurtos mártogatóst), esetleg 1-2 marék olajos maggal (dió, sótlan földimogyoró, kesudió, pisztácia, napraforgómag stb.)  /Ebben az időszakban a bűnözés (az édességekkel) heti max. kétszer a kora délutáni órákig „belefér” – de a későbbi bejegyzésünkben kitérünk még rá/

Ezeket a trükköket betartva a vírus lecsengése után is hasonló erőbedobással tudja folytatni gyermekünk az edzésmunkát.

Mayer Lívia