Sport és az online oktatás

Ha már írtam az otthoni edzésről, a „karantén-sportról”, nem mehetek el az otthoni tanulás mellett sem.

Most már ugyan edzésekre, meccsekre és versenyekre lehet menni, de több iskolában online oktatás folyik még mindig.

Itt is felléphet motivációhiány..nincsenek ott az osztálytársak, egész nap a gép előtt ülve veszik az anyagot a diákok, olykor mindenféle trükköt, cselt kihasználva de “jelen” vannak az órákon.

Így írnak dolgozatot, valakinek vagy jobbak lesznek a jegyei, mert tanult és tudja, vagy a motiváció hiány miatt nincs kedve a tanuláshoz..viszonyt a jó jegy meg kell..így otthon a „komfortban” picit könnyebb megfelelni.

Valakinek pedig romlanak a jegyei, vagy mert a tanár kiiktat mindenféle csel lehetőséget, vagy egyszerűen nem tanul a sportoló gyermek ezekre a dolgozatokra.

Nyilván nem könnyű a helyzet, jó volt bejárni a suliba, bandázni, közösen nevetni vagy épp izzadni egy egy feladat felett.

Elveszhet a felépített napirend is, szinte csak boltba és az edzésre lehet járni, de sajnos ebben a helyzetben ezeket az intézkedéseket kell megszokni, elfogadni.

Öröm ebben a helyzetben, hogy edzeni lehet, fejleszteni önmagát a sportolónak csakugyan.

Célokkal dolgozni szintén lehet, de ahogy az előző bejegyzésben írtam, a tanulásnak is kell helyt adni, és azzal is kellőképpen foglalkozni.

Szoktam mondani a sportolóimnak, olyan ez a helyzet, mintha egy picit belekóstolnának a felnőtt világba, edzésre járnak, mint munkahely (mivel a suli zárva), és otthonról intézik az “ügyeket” (online oktatás).

Nagyjából ez lesz egy felnőtt profi sportoló élete..:

Reggel edzés – délután edzés, közte pedig el kell intézni a napi/heti teendőket, és még pihenni is kell valahol.:)

“Lehet ez egy felkészülés akár a ténylegesen csak sporttal foglalkozó életre?!”

Mindenesetre nem szabad elhanyagolni a tanulást, ez mellett pedig örülni kell, hogy ebben a pandémiában van lehetőség sportolni. (Ugye, hogy rosszabb volt tavaly márciusban?)

Hasznos lehet az időbeosztás kialakítása, akár átalakítása.

Hasznos priorizálni a tevékenységeket:

  • tanulás
  • pihenés
  • edzés
  • házi feladat
  • házi munka
  • egyéb tevékenységek.

Segítség lehet felírni akár, hogy mi mindent kell elvégezni kötelezően, mik azok amik az energia visszatöltésre hasznos tevékenységek, mit és mikorra kell elvégezni, hova és mikorra kell menni stb.

Hogyan segíthet a szülő ebben a helyzetben?

Nehéz dolgotok van, az biztos! Motiválni lehet a sportolókat, elsősorban pozitívan, de gyakran hallok, olyat ahol már ahhoz kell folyamodni, hogy megvontok tőlük valamit, „ha ez meg ez nem jó”, ha ebből a tárgyból nem javít a gyerkőcötök..

Legtöbbször a sport és az edzés az, amit “elvesznek” a szülők (demotiváció)

Amit teljes mértékben megértek, az a miértje a dolognak, de ha belegondolunk nem feltétlen ezzel megy el sok felesleges, tanulástól elvett idő.

De ugye ezt szereti a legjobban a gyerek, nehéz jól dönteni.

Érdemes egymás között “sportszülőknek” beszélgetniük, megosztani a tapasztalatokat. Több szem többet lát alapon. (Erre vannak netes csoportok, szülői közösségek).

Egyszerűen nincs jól bevált recept, ami mindenkire egyformán hat.

Plussz tipp: érdemes beszélgetni a továbbtanulásról – mik kellenek a felvételihez, vagy bizonyos szakoknak mik az elvárásai – így tisztábban láthatja a sportoló a tanulási céljait is.

Amit mi tudunk tenni, hogy segítjük a sportolókat az elakadásaikban, és ha az épp a tanulás, akkor abban.

Megvizsgáljuk közösen a motivációt a sportolónál, kialakítjuk a prioritási listát, felvázolunk egy tartható időbeosztást, megkeressük a leghatékonyabb stílust a tanulásához, dolgozunk a célokkal..

… és beszélgetünk, sokat.

„Mindent az utánpótlásért”

Elit Programunk 1. Eleme: Mentális felkészítés

Lazar Project – Sport coaching