Kommunikáció – Hozzáállás – Csapatváltás ?

Az edző szerepét meghatározza a sportolója vagy csapata teljesítménye!

Viszont az egyéni teljesítményeket pedig az edzői hozzáállás befolyásolhatja.

Oda-vissza működik, de az edző, az edző.

Vezetői szerepe van, és fontos döntéseket hoz meg, amik jó irányba terelgethetik, vagy épp gátolhatják a sportolók karrierjét.

Az edző nagy hatással van a fiatalok viselkedésére, pozitív és sajnos negatív értelemben is.

Nagyon ritka, hogy a sportoló (és szülei) maga választhatja meg az edzőjét.

Előfordulhat olyan, hogy a szakember karaktere nem áll a legközelebb a gyermekhez.

Olykor érezheti úgy magát egy fiatal, hogy mintha nem tudna azonosulni az edző gondolatmenetével, nem tudja elfogadni őt, valamiért „nem hiteles” az ő szerepe számára stb.. (ezt érezheti a szülő is a gyermeke által adott visszajelzésekből, vagy akár a teljesítmény ingadozásából is)

Nem feltétlen az az első lépés, hogy elfutamodunk a “konfliktus” elől, de megesik, hogy a sportoló gyermek érdekében tovább kell állni.

Azon is érdemes elgondolkozni, hogy mennyire gyakori az egy fiatalnál, hogy az edzőjével nem jön ki, hogy nem megy a közös munka.

Ha sokszor megesik érdekes megvizsgálni a sportoló hozzáállását is.

Pl.:

  • mennyire “áll be a sorba” ?
  • milyen a kommunikációja és viselkedése ?
  • esetleges túlzó elvárások ?

Arra is érdemes odafigyelni, hogy a saját szerepét jól határozza-e meg, mert az is előfordulhat, hogy a tudásszintjét helyezi “rossz helyre”.

Ilyenkor belekerülhet egy folytonos elégedetlenség érzésbe, ami nem viszi őt előre. Ez nem feltétlen szülői “munkakör” – nagy segítség lehet ilyenkor (is) egy külső “szem” !

Nyilván az edzői viselkedést/hozzáállást is meg kell vizsgálni..akkor..

..ha a fentebb említettek nem játszanak szerepet a gyermeknél, de mégsem jó a kapcsolat köztük.
/ beskatulyázás stb./

Amikor ez a helyzet egy jó ideje már fenn áll, és azt látjuk közben, hogy csökken a gyermek motivációja, valamint ebből kifolyólag elkezd romlani a teljesítménye is, és szinte mindent megpróbáltunk már, akkor érdemes a váltáson elgondolkodni.

Tippek a megoldáshoz:

– Beszélgessen, beszélgessetek olyan ismerős sportolókkal, szülőkkel, szakemberekkel, akik ebben tapasztaltabbak – mit tanácsolnak ők?

– Beszéljen a fiatal olyannal, aki már váltott, és olyannal is, aki nem.

– Beszéljen az edzőjével (szülőként is) ő mit javasol?

– Esetleg szakember igénybevétele.

Ha pedig nem a váltástól várja a megoldást a sportoló, vagy a szülőkkel együtt úgy dönt, (egyéb okokból is), hogy marad:

– Igyekezzen az edző nyelvezetét lefordítani (megkeresni a kritikákban a javítandó előre vezető információkat)

– Pozitív oldalát nézze ennek a döntésnek, vagyis, hogy mit tud kihozni ebből a helyzetből, hogy az a karrierjében előre vigye őt?!

Hasznos lehet megvizsgálni önmagát is a sportolónak, neki miben lehetne változtatni.

..de ne feledjük, az edző munkája nélkül nem tud a sportoló előbbre jutni, a jó szakértelem, a pedagógia és pszichológiai érzék ad igazi támogatást a sportolóknak.

Többféle edzői stílust különböztetünk meg, minden szakember a maga módján dolgozik, hagyatkozva az edzői és (talán) játékos/versenyzői tapasztalataira vagy a tanultakra.

Persze eszünkbe juthat, hogy nem minden jó játékosból lesz jó edző, és az is, hogy a tankönyvekből sem biztos, hogy mester edzői színvonalat tud majd valaki képviselni.

De mindkettőre láttunk és látunk ellenpéldát – „szerencsére” !

Látjátok mennyire összetett kiből válhat jó edző ?

Ilyen összetett az is, kiből válhat profi felnőtt sportoló.

„Az edző nincs meg a céltudatos sportolók nélkül, és a céltudatos sportoló sem tud igazán fejlődni és tanulni (igazi) edzők nélkül”.

„Mindent az utánpótlásért”

Elit Programunk 1. Eleme: Mentális felkészítés

Lazar Project – Sport coaching