Kommunikáció fejlesztése a fiataloknál

“Nem tudom”

“Nem tudok mit mondani”

“Nehezen oldódom közösségben”

Ezeket a mondatokat hallottuk már sokat a fiatal sportolóktól.

“Nem tudom. Mit nem tudsz? Semmit.”

“Jópofa” kis párbeszéd, előfordulhat otthon, edzésen, iskolában.

Mi lehet a háttérben?

Legtöbb esetben a nem tudom mögött nagyon sok mondani való lapul meg, csak épp nincs meg, hogy hogyan is formáljon a gyerkőc választ a gondolataiból.

Ez a terület nagyon jól fejleszthető, szerencsére.

Ha azt mondja a sportoló, nem tudom, ott nem arra kell egyből gondolni, hogy butuska, nem érti a kérdést/feladatot, hanem inkább erre:

“Nem tudom= nem kérdezték meg ezt még így tőlem, kérlek hagyj egy kis időt nekem, hogy átgondoljam.”

Vagy:

“Nem tudom, pontosan milyen választ vársz el tőlem, kell egy kis idő, hogy rájöjjek”

Türelem (ami persze olykor nem egyszerű)

Nem kell sürgetni, türelmetlenkedni, vagy épp kellemetlen helyzetbe hozni a fiatalt, mert ez később bizony nyomott hagy benne a társas kapcsolatait tekintve!

A minap voltam csoportos foglalkozásokat tartani nagyon fiatal kis sportolóknak, ahol a kommunikáció az önmagukról való beszélgetés fontos szerepet kapott.

5 kérdésből 3-ra biztosan jött minden 2. gyerektől egy “nem tudom”.

Ismeretlen és egyben „félelmetes” is tud lenni

Teljesen természetes, hiszen vagy még soha ilyen formában nem kérdezték meg ezt tőle, és/vagy egy csoport előtt nehezebb magáról komolyan beszélni, megnyilvánulni.

Ilyenkor fontos a türelem, a kérdés átformálása vagy épp “lefordítása”.

Ilyenkor a sportolónak van ideje a számára legmegfelelőbb választ kitalálnia.

De az is előfordul, nem kapunk más választ csak a nem „tudom”ot.

Ez sem feltétlen baj, hiszen ott belül a buksiban már elindult egy folyamat, gondolkodik ezen, keresi a megoldásokat.

Tehát fejlődik.

Ezekből a gondolatokból aztán szépen lassan szuper válaszok születnek majd.

Személyiség fontossága

Nyilván nem mehetünk el amellett, hogy ki milyen személyiség.

Introvertált vagy extrovertált. (erről később)

Ahhoz, hogy a sportoló megfelelően tudjon kommunikálni minden helyzetben, először fontos az önismeret, amikor is egyre jobban megismeri magát, ezáltal bizonyos kérdésekre is egyre jobb válaszokat tud adni.

Fontos beszélgetni önmagáról, az érzéseiről, tapasztalatairól, hogy aztán később véleményt alkothasson, a “nem tudom” helyett.

Gyakorlat teszi a mestert.

Az üléseken sokat foglalkozunk mindezekkel, elkerülhetetlen a beszélgetés.

Nagyon sokukon látom a fejlődést, egy két alkalom után már sokkal jobban fejezik ki magukat.

Ezután a következő szint, hogy a csapatban vagy csoportban is könnyebben megnyílnak egymásnak a sportolók.

Nem győzöm hangsúlyozni sokat számít ki milyen személyiség, nyitott vagy zárkózott.

Mert mindenki a saját maga ütemében fejlődik, és a saját maga ütemében kamatoztatja a tanultakat.

„Mindent az utánpótlásért”

Elit programunk 1. eleme: Mentális felkészítés

Lazar Project – Sport coaching