Az előző bejegyzésemben már említést tettem az edzők vezetői stílusáról, arról, hogyan befolyásolja a sportolókat az ő hozzáállásuk.
Fejtsük ki milyen stílusokat különböztetünk meg.
Tekintélyelvű:
- utasításokkal irányít
- ellenőriz
- kiadja a feladatokat.
E stílus mellett lehet a legmagasabb a teljesítmény, de a hangulat nyomott, jelen van a feszültség és a szorongás.
Demokratikus:
- a sportolóval együtt fektetik le a szabályokat
- együtt osztják el a szerepeket
- együtt ellenőriznek és értékelnek.
Az eredmény nyugodt, nem feszített a tempó, jó a közérzet, kreativitás és az együttműködés.
Megengedő:
- az ilyen fajta vezető, nem bonyolódik „kapcsolatba” a sportolóval
- nem ad feladatokat
- nem állít szabályokat.
A teljesítmény szétszórt, a csapat széthullik. Sok rendetlenség és rossz közérzet lehet jelen.
/Lewin, White és Lippitt/
Hogy melyik a fiatal sportolók számára a legkedvezőbb vezetői stílus?
A fenti példából is látszik, hogy semmiképp nem cél egy gyermeknél (sem) a szorongás, a rossz közérzet az edzések és versenyek alatt.
A már tapasztaltabbak, idősebbek jobban tudják kezelni a tekintélyelvű vezetőket, jobban elvonatkoztatnak, és könnyebben tudnak fókuszálni a jó teljesítmény eléréséhez.
Természetesen itt is akadhat megtorpanás, kell az alkalmazkodás mindkét féltől a közös jó teljesítmény eléréséhez.
“Megszoksz vagy megszöksz”
Mennyiszer hallottam ezt a mondatot a 15 év alatt, más és más szövegkörnyezetben, de a mondani való mindig ez volt.
Van, hogy el kell fogadni a sportolóknak az adott stílust, vagy “lehet menni máshova”.
Még mindig nem az a cél, hogy folyton vándoroljon a sportoló, az alkalmazkodás mint fő erény, fontos szerepet játszik most is.
Viszont egy fiatal, még formálódó sportolónál nagyon fontos, hogy edző egy biztos bástya legyen számára, akitől nem kell félni, aki támogat, és többször “simogat” mint szid, és nem csak beskatulyázza a fiatalokat.
Meg is érkeztünk ehhez a picit tabutémához.
De sajnos jelen van, több sportolómnál is tapasztaltam, tapasztalom ezt a fajta megkülönböztetést.
Miről is van szó?
Önbeteljesítő jóslat /Horn és mtsai/
“Az edzőknek a sportolók képességeivel kapcsolatos olyan jóslatokként működnek, melyek meghatározzák az elérhető teljesítmény szintjét”
Ennek az “alapja” a beskatulyázás.
Pl.:
- Az edzők elnézőbbek az általuk tehetségesebbnek vélt sportolókkal.
- Az edző minden sportolóval szemben kialakít bizonyos elvárásokat.
- Vannak, akik nagyobb feladatokat kapnak, vannak, akik részfeladatokkal tudnak beszállni.
Ezek az elvárások, befolyásolják azt, ahogyan a sportolókat kezelik.
Tehát az edző viselkedése változhat sportolónként. Például akit ügyesebbnek vél, őt nem szidja le, nem állítja kellemetlen helyzetekbe.
Érezhetik sokszor a többiek, hogy rájuk más szabályok érvényesek.
Ha a kevésbé jónak vélt játékos hibázik, jön a fejmosás.
- “Te inkább ne dönts ebben a helyzetben”
- “Rosszul lövöd ezeket, inkább add le a másiknak a labdát”
- “Látod Ő, hogy csinálja? Te miért nem vagy képes?”
- “Itt csak xy dolgozik jól”
- “Te nagyon nem érzed ezt a “figurát”
Stb.
Ahogy az edző a sportolóval bánik, az befolyásolja a sportoló teljesítményét, és ez azt is megmutatja, hogy az edző mennyire tartja a fiatalt hozzáértőnek, tehetségesnek.
Ha sokszor hallja valaki, hogy például te neked nincs önbizalmad, vagy nincs eszed ehhez a játékhoz, akkor sok esetben a végén el is hiszi magáról. Ez viszont rombolja az önbizalmat.
Elkezd kételkedni magában a sportoló, már azt sem vállalja el, amit biztosra tud.
Romlik a teljesítménye, motivációja csökken…a tutira megy, hogy ne legyen újra, meg újra beskatulyázva..hibázástól való félelem.
A sportoló “alkalmazkodik” az edzői elvárásokhoz, tehát valóban nem képes akár egy-egy feladatot úgy elvégezni. Ez erősíti az edzőben az eredeti elvárásokat.
(“igazam van – nem tudja megcsinálni”)
Ördögi kör.
Mihamarabb meg kell állítani ezt a folyamatot, mert az önbizalom és motiváció romlik, és egy idő után bizonytalanság és nem jó teljesítmény léphet fel.
Másik példa.
Olyan sportolót skatulyáz be pozitívan az edző, aki lehet ugyanolyan szintű vagy picit alacsonyabban teljesítő, mint a negatívan megítélt játékos, de ő mégis megerősítéseket kap, kiváltságosnak érzi magát..
…neki megengedett a több hibalehetőség, nem történik “tragédia” , ha rossz döntéseket hoz, így nő az önbizalma, nő a teljesítménye is, hiszen nyugodtan, számára kellemes közegben zajlik a munka.
Az ilyen jelenség “csapatromboló” lehet, és az edző elveszítheti a tekintélyét.
Még mindig nem könnyű az edzők élete, de az ilyen esetekben a szenvedő alany a sportoló (és olykor akár a teljes csapat).
Mit lehet az ördögi kör és a beskatulyázással szemben tenni?
Mentális edzettség
- koncentráció— zavaró tényezők kizárása (nem szokatlan ilyenkor, hogy maga az edző viselkedése az, amit ki kell zárni) – (tudatosság és határozottság fejlesztése)
- Pozitív belső megerősítés (önmagában vetett hit kialakítása/visszaszerzése)
- Külön munka (önbizalom növelése)
- Kommunikáció (adó-vevő, edzői nyelvezet lefordítása)
- Hibakezelés (bátorság növelése)
- Alkalmazkodás (rugalmasabb hozzáállás és lelki állóképesség kialakítása)
Mennyi minden, igaz?
Felmerülhet a kérdés a szülőkben;
Mindezt hogyan csinálja a gyerekem?
Erre vannak a mentál felkészítő szakemberek.
Érdemes mihamarabb már foglalkozni azzal, hogy fejben erős legyen a sportoló, mert sokszor nagyon-nagy előnyt jelenthet a vetélytársaival szemben.
„Mindent az utánpótlásért”
Elit Programunk 1. Eleme: Mentális felkészítés
Lazar Project – Sport coaching